Myter om vægttab

Januar starter for mange med et fortsæt om, at man skal tabe sig eller bare leve sundere. Og alle med den tanke, at melde sig ind i et fitnesscenter med vægttab for øje…..og så kan man vel spise som man har lyst til? Jeg kan som mange år i kostvejlederfaget fortælle at det kun er 20% af indsatsen mod de ekstra kilo der handler om motion! De væsentligste 80% handler om kostomlægning. Motion kan også hurtigt øge appetitten fordi mange ikke ved hvordan man skal strukturere sin kost ved træning, og efter træning er så sulten at man går direkte til ”sukkeret” – og mange med god samvittighed, fordi de fejlagtigt tror, at det kan man, når man til træning forbrænder x-antal kallorier.

I forhold til kost er der også mange faldgruber, fordi mange også fejlagtigt tror, at når bare man omlægger en uge og går på fastekur så taber man sig….det gør man også men kun indtil man efter den fastende uge begynder at spise igen, og ikke påregner, at mad er lig med energi der skal forbruges og, at overskuds energi sætter sig på sidebenene.

 

D’sundt er vant til at arbejde med livsstil, og sætte rammerne korrekt for hvordan du logisk skal opbygge dit vægttab som en livsstilsændring og ikke som en kur. Kure duer bare ikke! Og hvorfor? ”Jeg havde engang en kunde der sagde hun glædede sig til hun havde tabt sig så hun kunne spise som hun ville igen! Og med det var der er række sukkerbomber der bare lå som et must. Som noget hun så som en præmie når hun havde nået som vægttabsmål.” Siger Diana Sundt og fortsætter; Sådanne mål er på den lange bane udfordrende for kroppen og påvirker stofskiftet fordi vægten kører op og ned som en yoyo. Det vi i stedet hjælper vores kunder med er:

 

-at sammensætte en kostplan der virker og på længere sigt bliver en livsstil

-at sætte noget andet til end den vane der ikke fungerer som feks sukkercrawing.

-at ændre på vaner og mindset så der skabes overblik over hvad der virker kostmæssigt

-at sætte mål der er ambitiøse og opnåelige

-at skabe fællesskaber så det er sjovt at ændre vaner og man gør det sammen med andre

-at sikre at familien støtter op om livsstilsændringerne

-at sikre ro og selvomsorg – stress sætter sig også på sidebenene

-at inspirere til aktiv livsstil ved træningsplaner og ugentlige fællestræninger til god musik

-at skabe et forløb der omfatter de mest almindelige livsstilsudfordringer som overgangsalder og lavt stofskifte mv.

 

Jeg kan blive ved med at føje til listen – og det vigtigste budskab er fra D’sundt at vi vil sikre alle ved hvad der virker for dem.
Vi har rullende opstart af vægttabs- og livsstilsholdet Lets Get Fit men også vores individuelle livsstils- og slankepakker. Vi arbejder også for hele tiden at opsøge ny viden om sundhed og har fået fast tilknyttet researcher og kommende diætist i huset der arbejder med forløb for diabetikere, gigtplagede og overvægtige børn og unge.

Se mere på www.d-sundt.dk eller kontakt os på 22831905.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *